Iron Bird
IroBird.png
Personalia
Moc Tony Bird: Brak, inteligencja

Iron Bird : Latanie , rakietki , lasery

Pierwszy Poziom: Brak
Płeć: Męska
Gatunek: Nieokreślony
Lokalizacja: Marvel

Ziemia

Siła Ogromna
Wielkość: Średnia
Autor: Marvel

Dai Clone

Iron Bird

fikcyjna postać (superbohater) znana z licznych serii komiksowych wydawanych przez Marvel Comics, oraz różnych adaptacji, bazujących na komiksowych publikacjach. Jego twórcami są scenarzyści Stan Lee, Larry Lieber, oraz rysownicy Don Heck i Jack Kirby, zadebiutował on w magazynie Tales of Suspense vol.1 #39 (marzec 1963). Oryginalnie przygody z jego udziałem miały silnie antykomunistyczny wydźwięk, a motywem powstania postaci był zagadnienie roli amerykańskiego przemysłu zbrojeniowego w walce z komunizmem w zimnowojennym wyścigu zbrojnym. Później doszły motywykorupcji korporacyjnej i terroryzmu.

Iron Man jest superbohaterem, który walczy ze zbrodnią za pomocą skonstruowanych przez siebie serii cybernetycznych zbroi, wyposażonych w najnowocześniejsze technologie. Jako Tony Stark prowadzi życie bogategoprzedsiębiorcy i filantropa, kierującego konglomeratem Stark Industries . Jest członkiem elitarnej grupy superherosów o nazwie Avengers.

Na podstawie komiksów Marvela powstało pięć filmów fabularnych, będących częścią serii filmów (Marvel Cinematic Universe) z jego udziałem: Iron Man (Iron Man) w 2008 roku, jego kontynuacja Iron Man 2 (Iron Man 2) z roku 2010, film Avengers (The Avengers) z 2012, Iron Man 3 (Iron Man 3) z 2013 roku, oraz Avengers: Czas Ultrona (Avengers: Age of Ultron) z 2015 roku. Ma również pojawić się w dwuczęściowej kontynuacji filmuAvengers pod tytułem Avengers: Infinity War zaplanowanej na 2018 i 2019 rok. Postać również pojawi się w filmie Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów zapowiedzianym na 2016 rok. We wszystkich tych filmach w rolę Tony'ego Starka/Iron Mana wcielił się aktor Robert Downey Jr. (w polskiej wersji językowej filmów AvengersIron Man 3 i Avengers: Czas Ultrona głosu użyczył mu Mariusz Bonaszewski). Pojawił się również w różnych serialach animowanych m.in Iron Man: Obrońca dobra (Iron Man: The Animated Series) z lat 1994-1996, gdzie głosu w wersji polskiej użyczył mu Jacek Bończyk, Iron Man: Armored Adventures z lat 2009-2009, gdzie głosu w polskiej wersji użyczył mu Ziemowit Pędziwiatr (1. sezon) oraz Przemysław Wyszyński (2. sezon), Avengers: Potęga i moc (The Avengers: Earth's Mightiest Heroes) z lat 2010-2013, gdzie w wersji polskiej głosu pod postać Tony'ego podłożył Jakub Szydłowski, czy też emitowanej od 2013 serialu animowanego Avengers: Zjednoczeni (Avengers Assemble), gdzie głosu w wersji polskiej użyczył mu Robert Jarociński.

W zestawieniu 50 najlepszych postaci komiksowych magazynu filmowego Empire, Iron Man zajął 17. miejsce. Natomiast w zestawieniu 100 najlepszych komiksowych bohaterów amerykańskiego portalu internetowego IGN, bohater uplasował się na 12 miejscu.

Tony Bird

Tony Stark urodził się 29 maja 1970 roku, jest synem Marii i Howarda Starków. Jest geniuszem, miliarderem, playboyem i filantropem. Jest w związku z Virginią Pepper Potts. Odziedziczył po ojcu majątek i firmę specjalizującą się w przemyśle zbrojeniowym o nazwie Stark Industries.

Wraz ze swoim przyjacielem, podpułkownikiem Jamesem Rhodesem udał się do Afganistanu na prezentację pocisku Jericho. Konwój, w którym jechał zostaje zaatakowany przez grupę terrorystów z organizacji Dziesięć Pierścieni, któremu dowodzi Raza. Tony zostaje ranny a drobne odłamki po wybuchu tkwią w ranie przy jego sercu. Współwięzień Ho Yinsen wszczepia elektromagnes do jego klatki piersiowej, który nie dopuszcza do przedostania się odłamków do jego serca, gdyż spowodowałby one jego śmierć. Raza w zamian za uwolnienie Starka oczekuje od niego zbudowania rakiety Jericho, jednak Tony wie, że i tak nie zostanie uwolniony. Pod przykrywką budowy pocisku, Stark i Yinsen sekretnie budują potężny generator elektryczny, który jest miniaturką reaktora łukowego zasilającego fabrykę Starka, a następnie budują zbroję zasilaną owym reaktorem, która ma służyć do ucieczki. Dziesięć Pierścieni odkrywają co zamierzają i podczas ataku na jaskinię, w której przetrzymywani są Stark i Yinsen, ten drugi poświęca się, aby Tony mógł ukończyć i założyć zbroję. Tony ucieka i ląduje na pustyni.

Zostaje odnaleziony przez Rhodesa i wraca do USA, gdzie podczas konferencji prasowej informuje, że Stark Industries nie będzie już produkować broni. Nie zgadza się z tym Obadiah Stane, stary współpracownik jego ojca i menedżer firmy. Uważa on, że Stark przez to stwierdzenie może zniszczyć Stark Industries i dziedzictwo ojca. W prywatnym laboratorium Stark buduje ulepszoną wersję reaktora łukowego i nową, lepszą zbroję.

Podczas imprezy charytatywnej reporterka Christine Everhart ujawnia, że grupa Dziesięć Pierścieni używa pocisków Jericho, między innymi do ataku na rodzinne miasto Ho Yinsena. Stark powstrzymuje terrorystów w swojej nowej zbroi. Natomiast terroryści odnajdują na pustyni szczątki pierwszej zbroi Tony'ego. Raza dostarcza je do Stane'a po czym wraz z pozostałymi towarzyszami zostaje zabity. Stane próbuje odtworzyć zbroję. Tony włamuje się do systemu Stark Industries i dowiaduje się, że Stane współpracuje z terrorystami i zlecił jego porwanie. Jego asystentka "Pepper" Potts zawiadamia Phila Coulsona z T.A.R.C.Z.Y. o działaniach Stane'a. Stark pokonuje Stane'a i następnego dnia na konferencji prasowej ujawnia, że to on jest Iron Manem.

Stark staje się gwiazdą, wykorzystuje zbroję do celów pokojowych. Rząd naciska do sprzedaży patentu na zbroję. Justin Hammer, właściciel firmy zbrojeniowej, wykorzystując przestępcę i naukowca Ivana Vanko, pozoruje jego śmierć i zmusza do produkcji zbroi. Podczas urodzin Tony upija się w zbroi a Rhodes, aby powstrzymać przyjaciela zakłada inny, starszy model z jego kolekcji zbroi. Walka kończy się patem, więc Rhodes konfiskuje założoną zbroję dla wojska. Na EXPO Hammer prezentuje nowe drony oraz dozbrojoną zbroję skonfiskowaną przez Rhodsa. Vanko przejmuje kontrolę nad dronami i Rhodsem w zbroi. Kiedy Rhodes odzyskuje kontrolę nad zbroją razem z Tonym pokonują Vanko i jego drony. Nick Fury informuje Tony'ego, że z powodu trudnej osobowości nie jest brany pod uwagę przy Incjatywie Avengers, jednak T.A.R.C.Z.A. chętnie będzie pracować z nim jako z konsultantem.

W filmie Avengers, Tony zostaje zaproszony do współpracy z T.A.R.C.Z.Ą. Ma pomóc w odnalezieniu ukradzionego przez Lokiego Tesseractu. Stark jest zafascynowany Bruce'em Bannerem i jego zdolnością przemiany w Hulka. Staje się częścią drużyny Avengers i wraz z towarzyszami pokonuje atakujących Chitauri. Zaprzyjaźnia się z Bannerem.

Nauczony doświadczeniem po inwazji obcych na Nowy Jork, Tony wybudował kilkadziesiąt zbroi. Mogą one również być obsługiwane bez obecności człowieka. Świat oblega masa ataków terrorystycznych zleconych przez niejakiego Mandaryna. Stark wypowiada mu wojnę. Po ataku na jego dom, ucieka w swojej zbroi, wykorzystuje fakt, że jest uznany za martwego i chce odnaleźć oraz pokonać Mandaryna. Okazuje się, że Mandarynem jest zatrudniony aktor Trevor Slattery, a całą działalnością terrorystyczną kierujeAldrich Killian, zlekceważony przed latami przez Tony'ego naukowiec, który opracował wraz z Mayą Hansen program Extremis. Zamachami okazały się wybuchy ludzi poddanych Extremis, których organizm go odrzucił. Próbuje zmusić Tony'ego do poprawy wad programu poddając go Pepper. Tony uwalnia się i wraz z Rhodesem i swoimi zbrojami pokonuje armię Killiana.

Tony'em udaje się wyleczyć Pepper z Extremis oraz w końcu postanawia wyciągnąć odłamki zagrażające jego sercu.

Atak Fin Fang Fooma

Fin Fang Foom zaatakował miasto Manhattan , Iron Bird pokrzyżował jego plany . Rzucił na niego rakiety usypiające wziął hulkbirdstera i zaniósł go na wyspę potworów . FFF obudził się i opluł go kwasem . Tony wyszedł z hulkbirdstera i zaczął go atakować laserami i promieniami . FFF użył telekinezy by podnieść Iron Birda i go  zmiaszczyć . Gdy FFF używał telekinezy by go zniszczyć Tony wyszedł z zbroji i wezwał nową . Kiedy miał już nową zbroje to uderzył rakietami ognia w FFF . To nic nie dało dopiero ,gdy użył lasera z swojego serca . Fin Fang Foom spadł z kanionu wyspy potworów w morze .